باتری لیتیوم پلیمری

باتری لیتیوم پلیمری

معرفی باتری لیتیوم پلیمری

  • مقدمه

مقاله ای که امروز برای شما عزیزان آماده کرده ایم حاوی مطالبی درمورد باتری های لیتیوم پلیمری ( Lithium polymer battery ) است . در مقاله معرفی باتری لیتیوم پلیمری بیشتر روی ایمنی کاربران باتری لیپو تمرکز شده است و آموزش هایی در رابطه با محوه صحیح استفاده ، شارژ کردن و نگهداری این نوع باتری های ارائه می شود . بنابراین توصیه میکنیم تا پایان با ما همراه شوید تا پس از آشنایی کامل با باتری LiPo با خیالی آسوده از کوادکوپتر ، هلیکوپتر کنترلی و سایر دستگاه های آرسی استفاده کنید . شما همچنین می توانید نظرات خود را با ما در میان بگذارید و در صورت نیاز سوالات خود را در قسمت نظرات مطرح کنید .

باتری لیپو چیست ؟

معرفی کامل باتری لیتیوم پلیمری

باتری های لیتیوم پلیمری یا همان باتری لیپو نوع جدیدی از باتری ها هستند که امروزه در بسیاری از وسایل الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند . این نوع باتری ها در سال های اخیر به دلیل استفاده گسترده در صنعت سیستم های کنترل از راه دور مانند کوادکوپتر ها و ماشین های کنترلی الکتریکی به شهرت رسیده اند .
به عبارت دیگر باتری LiPo ویژگی هایی مانند شارژ دهی طولانی مدت و ولتاژ بالا دارد که آن را به بهترین گزینه موجود برای کاربران کوادکوپتر ، هلیکوپتر کنترلی و سایر سیستم های کنترل از راه دور تبدیل کرده است .

به طور کلی باتری های لیتیوم پلیمری مزایای بسیاری دارند ، اما معایبی نیز به آن ها نسبت داده می شود . به همین دلیل کاربرانی که قصد دارند از این نوع باتری استفاده کنند ابتدا باید تمام جنبه های مثبت و منفی آن ها را در نظر بگیرند .
خوشبختانه در بسیاری از موارد مزایای باتری لیپو به خوبی می تواند معایب آن ها را پوشش دهد و نیاز های متنوع کاربران را برطرف نماید . از سوی دیگر بسیاری از کسانی که تجربه استفاده از باتری های LiPo را دارند ادعا می کنند تا زمانی که به نکات ایمنی توجه شود و این نوع باتری ها با دقت کافی مورد استفاده قرار گیرند ، لازم نیست در مورد معایب و خطرات احتمالی آن ها نگران باشید .

همانطور که اشاره کردیم باتری لیتیوم پلیمری به عنوان نسل جدیدی از باتری ها شناخته می شود و رقبای قدیمی تری همچون باتری نیکل کادمیوم (Nickel-Cadmium) و باتری نیکل متال (Nickel-Metal) دارد . بنابراین شاید بهتر باشد در گام اول به مقایسه این دو نسل از باتری ها بپردازیم و مزایا و معایب هر کدام را نام ببریم .

باتری NiMH

باتری LiPo

مزایا

طول عمر بیشتر (تقریبا ۱۰۰۰ چرخه)

حساسیت کمتر

کاهش خطرات ناشی از انفجار و آتش سوزی باتری

مراحل شارژ ساده تر و سهولت در استفاده

 

مزایا

وزن فوق العاده سبک

قابل تولید در قالب اشکال و ابعاد مختلف

گنجایش بیشتر و مدت زمان شارژدهی طولانی تر

نرخ تخلیه شارژ فوق العاده بالاتر و مناسب برای سیستم های قدرتمند

 

معایب

وزن به مراتب سنگین تر

ابعاد نسبتا بزرگ و محدودیت در شکل هندسی

گنجایش کمتر و در نتیجه بهره وری کمتر

نرخ تخلیه شارژ پایین تر و مناسب برای سیستم های معمولی

 

 

معایب

طول عمر کمتر (معمولا بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ چرخه)

ساختار شیمیایی فوق العاده حساس و احتمال آتش سوزی باتری آسیب دیده

نیازمند ترفند های خاص برای شارژ کردن

وجود قوانین خاص برای تخلیه شارژ و ذخیره سازی

باتری لیتیوم پلیمری

اعداد و ارقام درج شده روی بدنه باتری LiPo چه مفهومی دارند ؟

روی هر باتری اعدادی و نشانه هایی درج شده است که به درک توانایی ها و شناخت کامل آن کمک می کند . چنین مشخصاتی امکان مقایسه بین باتری های متفاوت را فراهم می کنند و نقش مهمی در انتخاب بهترین گزینه متناسب با نیاز های کاربران دارند . در ادامه به سه مورد از مهم ترین اعدادی که روی یک باتری درج می شود اشاره خواهیم کرد . هر کدام از این ارقام نشان دهنده یکی از ویژگی های باتری هستند و شما باید با مفهوم آن آشنا باشید .

ولتاژ (Voltage)

برای هر سلول به کار رفته در باتری لیپو ولتاژی برابر با ۳٫۷V در نظر گرفته می شود . بر این اساس ولتاژ ۷٫۴V درج شده روی باتری موجود در تصویر بالا نشان می دهد که دو سلول به صورت سری در کنار یکدیگر قرار گرفته اند .
جالب است بدانید تنظیم سلول ها به روش سری باعث می شود یک باتری مثلا دو سلولی با نام ۲S نیز شناخته شود . بنابراین یک باتری لیپو دو سلولی (۲S) ولتاژی معادل ۷٫۴V را فراهم می کند ، یک باتری سه سلولی (۳S) دارای ولتاژ ۱۱٫۱V است ، و به همین ترتیب با توجه به تعداد سلول ها ولتاژ افزایش پیدا می کند .

لازم به ذکر است که ولتاژ در نظر گرفته شده برای هر سلول مقدار دقیقی نیست و به طور توافقی تعیین شده است تا امکان مقایسه باتری هایی با تعداد سلول های متفاوت فراهم شود .
از سوی دیگر ۳٫۷V حداکثر یا حداقل ولتاژ یک سلول نیز به حساب نمی آید . بر اساس اندازه گیری ها حداکثر ولتاژ هر سلول در باتری لیتیوم پلیمری با شارژ کامل معادل ۴٫۲V ، و حداقل ولتاژ نیز ۳٫۰V است . بنابراین ۳٫۷V به نوعی میانگین حداکثر و حداقل ولتاژ یک سلول است و به عنوان ولتاژ هر سلول باتری لیپو در نظر گرفته می شود .

نکته مهم دیگری که می توان به آن اشاره کرد این است که در همان مراحل اولیه تولید و توسعه باتری های لیپو ممکن بود عبارت “۲S2P” روی آن ها درج شده باشد . این عبارت بدین معنا بود که چهار سلول در باتری لیپو وجود دارد ، سلول هایی که در گروه های دو تایی به صورت سری در کنار یکدیگر قرار گرفته بودند و دو گروه نیز به روش موازی مورد استفاده قرار می گرفتند .
کمک گرفتن از روش موازی باعث می شد گنجایش باتری افزایش پیدا کرده و در نتیجه مدت زمان شارژدهی آن طولانی تر شود . اما امروزه به لطف تکنولوژی های مدرن هر سلول به طور جداگانه انرژی بیشتری نسبت به در خود ذخیره می کند . همین عامل باعث می شود نیاز به ساختار های موازی به تدریج کاهش پیدا کرده و اصطلاحاتی همچون ۲S2P کمتر مشاهده شود . با توجه به اینکه ممکن است هنوز باتری های لیپو قدیمی در بعضی از دستگاه ها وجود داشته باشد، دانستن چنین اطلاعاتی خالی از لطف نیست .

ولتاژ باتری های لیتیوم پلیمری در تعیین سرعت حرکت دستگاه های کنترل از راه دور مانند هلیکوپتر و ماشین کنترلی برقی نیز نقش اساسی دارد . این ولتاژ نرخ گردش موتور های الکتریکی در هر دقیقه (RPM: Revolutions per minute) را مستقیما تحت تاثیر قرار می دهد البته این متغیر در موتور های براشلس به kV تغییر پیدا کرده است که در واقع نرخ گردش موتور در هر دقیقه به ازای یک ولت است (RPM per Volt) .
به عبارت دیگر اگر موتور براشلس شما دارای نرخ گردش ۳۵۰۰kV باشد ، این یعنی موتور به ازای هر ولت ۳۵۰۰ دور در دقیقه چرخش خواهد داشت . بنابراین با یک حساب ساده می توان گفت باتری لیپو ۲S باعث می شود موتور ۲۵۹۰۰ دور در دقیقه بچرخد (۷٫۴ × ۳۵۰۰). به همین ترتیب باتری لیپو ۳S انرژی لازم برای ۳۸۸۵۰ چرخش در دقیقه (۱۱٫۱ × ۳۵۰۰) را در اختیار موتور قرار خواهد داد .
با این تعاریف می توان نتیجه گرفت که هر چقدر ولتاژ باتری بیشتر باشد ، دستگاه شما با سرعت بیشتری حرکت خواهد کرد . جالب است بدانید افزایش سرعت یکی از مهم ترین دلایل محبوبیت باتری های LiPo محسوب می شود .

  • گنجایش (Capacity)

گنجایش یک باتری در واقع مقیاسی است برای اندازه گیری مقدار انرژی که باتری می تواند در خود ذخیره کند و در مواقع مورد نیاز آن را در اختیار دستگاه های الکتریکی قرار دهد .
برای درک بهتر این موضوع می توان گنجایش باتری را به ظرفیت باک بنزین وسایل نقلیه تشبیه کرد . واحد اندازه گیری گنجایش باتری معمولا میلی آمپر ساعت (mAh) است .
اگر بخواهیم این واحد اندازه گیری را تشریح کنیم ، میلی آمپر ساعت حداکثر توان خروجی است که باعث می شود در طول یک ساعت شارژ آن کاملا تخلیه شود .
از آنجایی که انرژی دریافت شده توسط وسایل الکتریکی معمولا با استفاده از واحد آمپر (A) مشخص می شود ، می توان واح اندازه گیری گنجایش باتری ها را به آمپر ساعت (Ah) تبدیل کرد :

(۱۰۰۰mAh = 1 Amp Hour (1Ah

همانطور که گفتیم گنجایش باتری مانند ظرفیت باک بنزین است . این یعنی گنجایش باتری تعیین کننده مدت زمانی است که شما می توانید از دستگاه استفاده کنید تا شارژ آن کاملا تخلیه شود .
بنابراین هر چقدر گنجایش باتری بیشتر باشد ، شما مدت زمان بیشتری در اختیار خواهید داشت . هواپیما و هلیکوپتر کنترلی در سایز های مختلف تولید می شوند و به همین دلیل مقدار مشخصی برای گنجایش باتری آن ها تعیین نمی شود .
اما در ماشین های کنترلی گنجایش باتری به طور میانگین ۵۰۰۰ mAh است . البته شرکت هایی نیز وجود دارند که به عرضه باتری با گنجایش فوق العاده بالا شهرت دارند . یکی از این شرکت ها که با نام Traxxas شناخته می شود باتری های لیتیوم پلیمری با گنجایش ۱۲۰۰۰ mAh را در اختیار کاربران قرار می دهد .
با وجود اینکه چنین مقادیر بالایی واقعا هیجان انگیز هستند ، اما نباید فراموش کرد که باتری هایی با گنجایش بیش از حد استاندارد معایب خاص خود را دارند و استفاده کردن از آن ها ممکن است دردسر هایی به دنبال داشته باشد .
اولین عیب در سایز این نوع باتری ها مشاهده می شود . به طور کلی هر چقدر گنجایش باتری بیشتر باشد ، ابعاد و وزن آن بیشتر خواهد بود . علاوه بر آن ممکن است زمان اضافی فراهم شده توسط این نوع باتری ها به گرم شدن بیش از حد موتور و کنترل کننده های الکترونیکی سرعت منتهی شود .
در چنین مواقعی اگر شما در فاصله های زمانی کوتاه حرارت دستگاه را بررسی نکنید و زمان لازم برای خنک شدن را در اختیار آن قرار ندهید ، به احتمال فراوان مشکل سوختن موتور را تجربه خواهید کرد . در هر صورت توصیه می شود در هنگام خرید باتری با گنجایش بالا حتما به چنین مواردی توجه داشته باشید .

  • نرخ تخلیه شارژ (Discharge rating)

همانطور که دیدید ولتاژ و گنجایش باتری های لیتیوم پلیمری مستقیما بر عملکرد دستگاه در زمینه سرعت و مدت زمان حرکت تاثیر می گذارند . همین موضوع باعث می شود ما به راحتی بتوانیم آن ها را درک کنیم .
اما نرخ تخلیه (Discharge Rating یا C Rating) وضعیت متفاوتی دارد و درک مفهوم آن چندان آسان نیست . شاید به همین دلیل است که بسیاری از کاربران در تشخیص و اندازه گیری نرخ تخلیه شارژ باتری های لیپو دچار مشکل می شوند و نمی توانند به درستی تصمیم گیری کنند .

نرخ تخلیه به زبان ساده سرعت تخلیه شارژ باتری در شرایط ایمن و بدون آسیب رسیدن به آن است . نرخ تخلیه یک عدد مشخص نیست و همین باعث شده است درک آن برای افراد تازه کار دشوار باشد .
برای اندازه گیری نرخ تخلیه شارژ باتری لازم است گنجایش آن از قبل تعیین شده باشد تا بتوان جریان خروجی باتری را در شرایط ایمن بر اساس واحد آمپر مشخص کرد . به این منظور می توانید با در اختیار داشتن گنجایش باتری از فرمول زیر استفاده کنید .

فرمول برای اندازه گیری حداکثر جریان خروجی مدوام باتری در شرایط ایمن :

(۵۰C = 50 x Capacity (in Amps
Calculating the C-Rating of our example battery: 50 x 5 = 250A

عددی که در پایان حاصل می شود حداکثر خروجی پایداری است که شما می توانید در شرایط ایمن از باتری انتظار داشته باشید . در صورتی که جریان خروجی باتری برای مدت زمان طولانی از این مقدار بیشتر شود ، در بهترین حالت ممکن عواقبی همچون کاهش طول عمر باتری در انتظار شما خواهد بود . گاهی اوقات ممکن است حتی اتفاقات بدتری نیز رخ دهد و باتری منفجر شود .

بسیاری از باتری های لیتیوم پلیمری که امروزه در بازار به فروش می رسند دارای دو نرخ تخلیه هستند ، نرخ تخلیه مداوم (Continuous Rating) و نرخ تخلیه انفجاری (Burst Rating) .
نرخ تخلیه مداوم همان موردی بود که پیشتر توضیح دادیم . نرخ تخلیه انفجاری نیز به همان صورت مشخص می شود ، با این تفاوت که به جای در نظر گرفتن شرایط ایمن آن را در ۱۰ ثانیه ای که باتری عملکرد انفجاری دارد اندازه گیری می کنیم .
نرخ تخلیه انفجاری در مواقعی که کوادکوپتر یا ماشین کنترلی در حال شتاب گرفتن است وارد محاسبات می شود و نقش خاصی در سرعت ثابت این وسایل ندارد . علاوه بر آن نرخ تخلیه انفجاری همواره از نرخ تخلیه مداوم بیشتر است . لازم به ذکر است که باتری های لیتیوم پلیمری معمولا با در نظر گرفتن نرخ تخلیه مداوم مقایسه می شوند .

یکی از متداول ترین سوالاتی که همواره در رابطه با نرخ تخلیه شارژ باتری های LiPo مطرح می شود ، مقدار مناسب آن است . آیا هر چقدر نرخ تخلیه باتری بیشتر باشد بهتر است ؟ یا کافیست نرخ تخلیه شارژ باتری بتواند پاسخگوی نیاز دستگاه الکتریکی باشد ؟ واقعیت این است که هیچ پاسخ مشخصی برای این سوالات وجود ندارد .
با این حال بهتر است ابتدا حداکثر جریان الکتریکی مورد نیار دستگاه را مشخص کنید ، و در ادامه به دنبال باتری هایی باشید که نرخ تخلیه شارژ آن ها از حداکثر جریان الکتریکی مورد نیاز دستگاه کمتر نباشد . برای درک بهتر این موضوع به مثال زیر توجه کنید .

فرض می کنیم یک ماشین کنترلی الکتریکی در اختیار داریم که موتور آن طبق ادعای تولید کننده انرژی را با حداکثر جریان مداوم ۶۵ آمپر و حداکثر جریان انفجاری ۱۰۰ آمپر دریافت می کند .
از میان باتری های لیتیوم پلیمری موجود در بازار یک مدل با مشخصات ۲S 5000mAh 20C LiPo به خوبی می تواند تمام نیاز های این دستگاه را پوشش دهد . چرا که طبق اطلاعات ارائه شده و با استفاده از فرمول های موجود می توان مشخص کرد که این باتری در شرایط ایمن دارای نرخ تخلیه شارژ مداوم ۱۰۰ آمپر (بیشتر از ۶۵ آمپر) و حداکثر نرخ تخلیه شارژ انفجاری ۱۵۰ آمپر (بیشتر از ۱۰۰ آمپر) می باشد .

لازم به ذکر است که علاوه بر نرخ جریان درج شده روی موتور عوامل دیگری نیز وجود دارند که باید با توجه به آن ها باتری با نرخ تخلیه شارژ مناسب را انتخاب کرد . از جمله این عوامل تاثیر گذار می توان به لوازم جانبی نصب شده روی ماشین کنترلی ، سطح زمینی که ماشین روی آن حرکت می کند ، وزن ماشین ، سایز چرخ ها و … اشاره کرد .
تمام این موارد مستقیما جریان خروجی از باتری را تحت تاثیر قرار می دهند و این احتمال وجود دارد که جریان خروجی باتری بیشتر از حداکثر جریان مدام درج شده روی موتور باشد .
با این تعاریف بهتر است نرخ تخلیه شارژ باتری لیتیوم پلیمری کمی بیشتر از حداکثر جریان الکتریکی مورد نیاز موتور باشد تا در صورت سخت تر شدن شرایط باتری تحت فشار قرار نگیرد . اما اینکه چقدر بیشتر باشد را نمی توان به طور دقیق مشخص کرد و باید با افراد با تجربه در این زمینه مشورت کنید .

بسیاری از دستگاه های کنترلی می توانند با استفاده از باتری های لیپو ۲۰C یا ۲۵C عملکرد مطلوبی داشته باشند . اما دستگاه هایی همچون ماشین های کنترلی سنگین یا کوادکوپتر هایی که تجهیزات مختلف روی آن ها نصب شده باشد به باتری های قوی تر ۴۰C نیاز دارند . با این حال توصیه می شود قبل از خرید باتری حتما با افراد متخصص و باتجربه مشورت کنید .

  • مقاومت داخلی : عدد مرموز

علاوه بر تمام ارقام و اعداد درج شده روی بدنه باتری لیتیوم پلیمری که آن ها را توضیح دادیم ، یک مورد دیگر به نام مقاومت داخلی (Internal Resistance) وجود دارد که هنوز به آن اشاره نکرده ایم .
متاسفانه شما نمی توانید اطلاعات مربوط به مقاومت داخلی را روی بدنه باتری لیپو پیدا کنید ، چرا که این عدد مرموز در طول زمان تغییر می کند و عواملی همچون دمای باتری باعث کاهش یا افزایش آن می شود . با این حال مقاومت داخلی یکی از مهم ترین شاخصه های باتری است و علی رغم اینکه روی آن درج نشده است ، حتما باید مورد توجه قرار گیرد .

به منظور درک هر چه بهتر اهمیت مقاومت داخلی ابتدا باید با مفهوم و ماهیت آن آشنا شوید . به زبان ساده مقاومت داخلی یک باتری لیتیوم پلیمری نشان دهنده موانعی است که این باتری باید آن ها را پشت سر بگذارد تا بتواند انرژی مورد نیاز را به موتور یا کنترل کننده های الکترونیکی سرعت (یا هر قطعه دیگری که به انرژی باتری نیاز دارد) برساند .
طبیعتا هر چقدر عدد مربوط به مقاومت داخلی بیشتر باشد ، انتقال انرژی به مقصد تعیین شده با سختی بیشتری صورت می پذیرد . در این میان انرژی که برای کنار زدن موانع مصرف می شود و هیچگاه به مقصد نمی رسد به عنوان گرما از سیستم خارج می شود . با این تعاریف می توان گفت مقاومت داخلی به نوعی میزان بهره وری باتری لیپو را نیز نشان می دهد .

مقاومت داخلی باتری LiPo با واحد میلی اهم () اندازه گیری می شود . هر اهم (Ω) نیز معادل هزار میلی اهم است .

رابطه بین مقاومت داخلی و نرخ تخلیه شارژ

همانطور که قبلا گفتیم بسیاری از مردم بر این باورند که نرخ تخلیه شارژ بالاتر باعث بهبود عملکرد ماشین کنترلی یا کوادکوپتر آن ها می شود . چنین طرز فکری شاید به این خاطر شکل می گیرد که شما باید در هنگام انتخاب باتری با نرخ تخلیه شارژ مناسب به میزان انرژی دریافت شده توسط موتور توجه داشته باشید .
اما آیا واقعا نرخ تخلیه بیشتر به معنای عملکرد بهتر باتری و در نتیجه افزایش سرعت ماشین کنترلی است ؟ جواب منفی است ، نرخ تخلیه شارژ بالاتر به هیچ وجه باعث نمی شود ماشین کنترلی ، کوادکوپتر و سایر دستگاه های کنترل از راه دور سریع تر شوند .
اما رابطه ای بین نرخ تخلیه شارژ و مقاومت داخلی باتری LiPo وجود دارد که ممکن است چنین طرز فکری را توجیه کند . به طور کلی باتری هایی با نرخ تخلیه شارژ بالاتر دارای مقاومت داخلی کمتری هستند .
البته این رابطه همیشگی نیست و با توجه به تنوع برند های تولید کننده ممکن است استثنا هایی نیز وجود داشته باشد . به هر حال چنین رابطه ای در بسیاری از باتری های لیتیوم پلیمری برقرار است ، و مقاومت داخلی کمتر نیز باعث سریع تر شدن دستگاه های کنترلی اعم از ماشین کنترلی ، هلیکوپتر کنترلی ، قایق کنترلی ، کوادکوپتر و … می شود .
بنابراین اگر قصد دارید از باتری بهتر برای افزایش سرعت استفاده کنید ، در درجه اول بهتر است به دنبال مدل هایی با مقاومت داخلی کمتر باشید ، و پس از آن مطمئن شوید که نرخ تخلیه شارژ از جریان انرژی مورد نیاز دستگاه بیشتر است .

باتری LiPo

نکاتی در رابطه با استفاده و نگهداری از باتری لیپو

باتری های لیتیوم پلیمری نسل جدیدی از باتری های قدرتمند هستند که عمدتا در وسایل کنترلی و کوادکوپتر ها مورد استفاده قرار می گیرند . این نوع باتری ها علی رغم تمام ویژگی های مثبتی که دارند ، کمی حساس هستند و در هنگام استفاده ، شارژ کردن و ذخیره سازی آن ها باید دقت عمل لازم به خرج داده شود . ما در مقاله معرفی باتری لیتیوم پلیمری قصد داریم به نحوه صحیح استفاده از باتری LiPo بپردازیم و فرایند شارژ کردن آن را در قالب چند گام توضیح دهیم .
در پایان نیز نکاتی در رابطه با ذخیره سازی و نگهداری از باتری های لیپو ارائه خواهد شد . بنابراین اگر شما هم جزو کاربران دستگاه های الکتریکی مجهز به باتری لیتیوم پلیمری هستید ، توصیه می کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه شوید تا در آینده شاهد عملکرد بهتر این نوع باتری ها باشید .

شارژ کردن باتری لیتیوم پلیمری

اولین نکته بسیار مهم که در هنگام شارژ کردن باتری های LiPo باید به آن توجه داشته باشید ، استفاده از شارژ مخصوص این نوع باتری است .در باتری های لیتیوم پلیمری فرایند شارژ مجدد به کمک سیستم ( CC/CV ( Constant Current / Constant Voltage صورت می پذیرد .
در این روش دستگاه شارژر جریان ورودی به باتری یا همان نرخ شارژ را ثابت نگه می دارد تا باتری لیپو به حداکثر ولتاژ (۴٫۲V به ازای هر سلول) دست پیدا کند . پس از آن حداکثر ولتاژ ثابت نگه داشته می شود و جریان به تدریج کاهش پیدا می کند تا فرایند شارژ تکمیل شود .
در مقابل باتری های نیکل متال (NiMH) و نیکل کادمیوم (NiCd) عمدتا با استفاده از روش شارژ پالس شارژ می شوند . این روش برای باتری های لیتیوم پلیمری چندان کارساز نیست و به احتمال فراوان اثرات مخربی خواهد داشت . بنابراین بسیار مهم است که برای شارژ کردن باتری های لیپو از شارژ های سازگار با این نوع باتری استفاده کنید .

تعادل یکی دیگر از دلایلی است که نیاز شما را به شارژر های سازگار با باتری لیپو توجیه می کند . تعادل اصطلاحی است که به منظور توضیح فرایند برابر کردن ولتاژ در تمام سلول های موجود در باتری به کار می رود. تعادل در باتری های لیتیوم پلیمری برقرار می شود تا در هنگام استفاده تمام سلول ها به یک اندازه تخلیه شوند . چنین رویکردی در نهایت باعث بهبود عملکرد باتری می شود و از لحاظ ایمنی نیز ضرورت دارد .

علاوه بر شارژ های مخصوص با قابلیت متعادل سازی ، دستگاه های مجزا جهت برقرار تعادل در باتری های لیتیوم پلیمری نیز در بازار وجود دارد . با این حال توصیه ما به شما این است که در هنگام انتخاب شارژ به دنبال مدل هایی باشید که از چنین قابلیتی برخوردار هستند و شما را نسبت به دستگاه متعادل ساز جداگانه بی نیاز می کنند .

نرخ شارژ باتری لیپو

بر اساس یک قاعده کلی بسیاری از باتری های لیتیوم پلیمری در مقایسه با باتری های نیکل متال یا نیکل کادمیوم باید با سرعت کمتری شارژ شوند . به عنوان مثال یک باتری NiMH با گنجایش ۳۰۰۰mAh معمولا با جریان ۴ یا ۵ آمپری شارژ می شود ، در حالی که یک باتری LiPo با همان گنجایش باید با جریان ۳ آمپر یا کمتر از آن شارژ شود .
بنابراین همانطور که جریان خروجی مداوم باتری در شرایط ایمن توسط نرخ تخلیه شارژ تعیین می شود ، باید نرخ شارژ نیز وجود داشته باشد تا بر اساس آن جریان ورودی مدوام باتری در شرایط ایمن مشخص شود .
این نرخ شارژ در میان بسیاری از باتری های لیتیوم پلیمری معادل ۱C است . برای اندازه گیری دقیق نرخ شارژ از همان معادله نرخ تخلیه شارژ استفاده می شود (۱C = or 1 x capacity of battery in Amps). بنابراین نرخ شارژ یا همان جریان ورودی مداوم در هنگام شارژ شدن برای یک باتری لیپو با گنجایش ۳۰۰۰mAh معادل ۳A، برای یک باتری لیپو با گنجایش ۵۰۰۰mAh معادل ۵A، و برای یک باتری لیپو با گنجایش ۴۵۰۰mAh معادل ۴٫۵A است .

امروزه باتری های لیتیوم پلیمری وارد بازار شده اند که به ادعای سازندگان دارای نرخ شارژ بالاتری هستند و طبیعتا با سرعت بیشتری شارژ می شوند . به عنوان مثال روی باتری که در تصویر بالا مشاهده می کنید عبارت “۳C Charge Rate” درج شده است .
از سوی دیگر گنجایش این باتری ۵۰۰۰mAh یا ۵A می باشد. با استفاده از فرمول می توان نتیجه گرفت که حداکثر نرخ شارژ این باتری در شرایط ایمن معادل ۱۵A است . بنابراین توصیه می شود برای تعیین نرخ شارژ (در هنگام انتخاب شارژر) حتما به اطلاعات درج شده روی باتری توجه داشته باشید . اما اگر اطلاعات مربوط به نرخ شارژ روی بدنه باتری درج نشده بود ، به احتمال فراوان نرخ شارژ همان ۱C است .

  • انتخاب شارژ مناسب

انتخاب شارژ مناسب برای باتری های لیتیوم پلیمری بسیار مهم است و سه واحد ولتاژ (Voltage) ، آمپر (Amperage) ، و وات (Watts) در تعیین آن نقش اساسی دارند . نکته جالب اینجاست که سه واحد ذکر شده کاملا با یکدیگر در ارتباط هستند و با داشتن دو مورد از آن ها می توان دیگری را به کمک این فرمول تعیین کرد :

Watts = Voltage x Amperage

فرض می کنیم یک باتری ۶S 5000mAh LiPo (6 سلولی با گنجایش ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت) در اختیار داریم و می خواهیم آن را با نرخ شارژ ۱C که همان جریان ورودی ۵A است شارژ کنیم . از آنجایی که این باتری دارای ۶ سلول است و هر سلول نیز ولتاژ ۳٫۷V دارد، می توان گفت ولتاژ آن در مجموع ۲۲٫۲V است. با در اختیار داشتن این دو واحد می تواند واحد سوم را تعیین کرد .

۲۲٫۲v x 5A = 111W

بنابراین اگر بخواهیم باتری ۶S 5000mAh LiPo را با نرخ شارژ ۵A شارژ کنیم ، به یک شارژر با قابلیت انتقال برق ۱۱۱ وات نیاز داریم . البته می توان از شارژر هایی با قابلیت انتقال برق ضعیف تر (به عنوان مثال ۵۰ وات) استفاده کرد ، اما در این صورت مدت زمان لازم برای کامل شدن شارژ تمام سلول های باتری افزایش پیدا خواهد کرد . همچنین برای شارژ کردن چند باتری به صورت همزمان می توانید از مدل های دارای پورت های اضافی کمک بگیرید . در پایان نیز توصیه می شود در صورت امکان حتما با افراد باتجربه در این زمینه مشورت داشته باشید و از راهنمایی های آن ها برای انتخاب و خرید شارژر باتری لیتیوم پلیمری استفاده کنید .

  • شارژ کردن به روش موازی (پارالل) یا مجموعه ( سری )

اگر بخواهید چند باتری لیتیوم پلیمری را به صورت همزمان شارژ کنید ، دو روش موازی و سری پیش روی شما قرار دارد . اما این دو روش هر کدام چه مزایا و معایبی دارند و کدام یک بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند ؟

فرض می کنیم شش باتری لیتیوم پلیمری یک سلولی در اختیار داریم و می خواهیم آن ها را به صورت همزمان شارژ کنیم . بسیاری از کاربران به دلیل اینکه شارژر های مخصوص روش موازی کاملا در دسترس هستند ، تصور می کنند این روش بهترین راه برای شارژ کردن چند باتری لیپو به صورت همزمان است .
اما آیا این طرز فکر درست است ؟ خیر ، چنین تصوری کاملا اشتباه است . واقعیت این است که روش موازی می تواند فوق العاده خطرناک باشد . بسیاری از کارشناسان خبره و تولید کنندگان مطرح شارژ کردن چند باتری به روش موازی را فوق العاده خطرناک می دانند و توصیه می کنند حتی کاربران با تجربه از این روش استفاده نکنند . مشکل اصلی که در هنگام شارژ کردن به روش موازی (یا حتی استفاده از باتری ها به روش موازی) با آن روبرو می شوید این است که گنجایش باتری ها در کنار یکدیگر افزایش پیدا می کند ، اما ولتاژ آن ها ثابت می ماند .
به این ترتیب دستگاه شارژر که معمولا باتری را در طول فرایند شارژ زیر نظر دارد تا از شارژ شدن بیش از حد آن جلوگیری کند، نمی تواند ولتاژ تمام باتری ها را ببیند و فقط ولتاژ یکی از آن ها را در نظر می گیرد .

یکی دیگر از معایب شارژ کردن باتری لیپو به روش موازی نابرابری این باتری ها است . اگر دو باتری لیتیوم پلیمری (و سلول های داخل آن ها) به یک روش تولید شده باشند ، مواد شیمیایی تشکیل دهنده آن ها کاملا یکسان باشد ، طول عمر یکسان داشته باشند ، سابقه شارژ شدن آن ها تطابق داشته باشد ، و به عبارت دیگر اگر دو باتری کاملا یکسان باشند ، در این شرایط استفاده از روش موازی مشکلی نخواهد داشت .
اما کاملا مشخص است که کاربران نمی توانند چنین شرایطی را فراهم کنند و روش موازی همچنان راه حلی پر مخاطره است . هر چقدر پارامتر های تعریف شده در باتری های LiPo متفاوت باشد ، احتمال شارژ شدن بیش از حد و افزایش دمای باتری ها بیشتر است .

حالا ممکن است این سوال مطرح شود که باتری های ساخته شده به روش موازی چه وضعیتی دارند ؟ آیا شرکت هایی که چنین باتری هایی را تولید کرده اند از خطرات احتمالی روش موازی آگاه نبودند ؟ یا اینکه تولید باتری هایی با ساختار موازی به معنای بی خطر بودن روش موازی است ؟

همانطور که قبلا گفتیم اگر شما بتوانید شرایط لازم برای یکسان بودن تمام پارامتر های موجود در باتری های لیتیوم پلیمری را فراهم کنید ، شارژ کردن و استفاده از باتری ها به روش موازی عاقلانه خواهد بود .
برند های تولید کننده باتری های لیتیوم پلیمری به خوبی این موضوع را درک کرده اند و در طول فرایند تولید به دقت مواد تشکیل دهنده سلول های باتری را زیر نظر دارند . این مواد به طور مستمر ارزیابی می شوند و هر سلول با یک کد UPC نشانه گذاری می شود که در واقع تمام ساختار شیمیایی و تاریخچه آن سلول را در بر می گیرد . زمانی که این سلول ها برا تولید باتری لیپو احضار می شوند ، کامپیوتر تمام آن ها را اسکن کرده (با استفاده از کد UPC) و سلول های یکسان را در یک گروه قرار می دهد .
به این ترتیب شرایط ایمن برای شارژ کردن باتری به روش موازی فراهم می شود . جالب است بدانید برای شارژ کردن چنین باتری هایی که به روش موازی ساخته شده اند به هیچ ابزار خاصی نیاز ندارید ، چرا که پیش نیاز های لازم از قبل در کارخانه تولید کننده در نظر گرفته شده است و کافیست این نوع باتری های لیتیوم پلیمری را مانند سایر باتری ها به شارژر متصل کنید .

راه حل دوم شارژ کردن به روش سری است که به مراتب از روش موازی ایمن تر است ، البته به شرطی که شما دستگاه شارژر را به درستی تنظیم کرده باشید . مانند مثال قبل اگر قصد دارید شش عدد باتری لیپو یک سلولی با گنجایش یکسان را به روش سری شارژ کنید ، کافیست آن ها را به صورت یک سری بچینید ، و دستگاه شارژر را به گونه ای تنظیم کنید که گویا قرار است یک باتری شش سلولی را شارژ کنید .
به این ترتیب می توانید باتری های لیتیوم پلیمری را به صورت همزمان بالانس شارژ کنید . عمل بالانس شارژ کردن باتری ها در این روش ضروری است ، چرا که باعث می شود دستگاه شارژر هر باتری لیپو را به صورت جداگانه شارژ کند و میزان انرژی ذخیره شده در آن ها را در یک سطح ایمن نگه دارد .

فراموش نکنید اگر شارژر شما فقط یک پورت داشته باشد ، شارژ کردن باتری ها به روش سری تنها راه حل ایمن برای شارژ کردن آن ها به صورت همزمان است . اما در این حالت چیدمان و سیم کشی باتری ها به روش صحیح فوق العاده پیچیده است و کاربران مبتدی به راحتی نمی توانند آن را اجرا کنند .
بنابراین اگر شارژ کردن چند باتری به صورت همزمان واقعا برای شما مهم است ، توصیه می کنیم یک دستگاه شارژر دارای چندین پورت مجزا تهیه کنید . با وجود اینکه شارژر های چند پورت قیمت گران تری دارند ، اما استفاده از آن ها بهترین راه برای شارژ کردن چند باتری به صورت همزمان محسوب می شود .

باتری لیتیوم پلیمری چیست؟

استفاده از باتری لیتیوم پلیمری ( تخلیه ایمن باتری لیپو )

باتری های لیتیوم پلیمری قدرت و زمان زیادی را در اختیار کاربران سیستم های کنترل از راه دور قرار می دهند . اما این قدرت بالا و زمان طولانی طبیعتا بهایی نیز خواهد داشت .
به عنوان مثال باتری های LiPo در صورت استفاده نادرست دچار انفجار و آتش سوزی می شوند . از سوی دیگر این نوع باتری ها در مقایسه با باتری های NiMH و NiCd بسیار حساس هستند و به راحتی آسیب می بینند . واقعیت این است که چنین مشکلاتی مستقیما از ساختار شیمیایی باتری لیپو نشأت می گیرند .

باتری های لیتیوم پلیمری همانگونه که از نام آن ها مشخص است حاوی لیتیوم (lithium) هستند .
لیتیوم فلزی قلیایی است که در تماس با آب واکنش نشان می دهد و می سوزد . این فلز همچنین در دمای بالا بر اثر واکنش با اکسیژن باعث احتراق می شود . از سوی دیگر فرایند استفاده از باتری لیپو و فشار وارد کردن به آن که در دنیای وسایل آر سی کاملا طبیعی است ، باعث می شود تعداد زیادی از اتم های اکسیژن و تعداد زیادی از اتم های فلز لیتیوم در هر دو طرف باتری (کاتود و آنود) قرار گیرد .
در ادامه ترکیب این اتم ها باعث به وجود آمدن اکسید لیتیوم (Li2O) در سمت کاتود یا آنود باتری می شود . اکسید لیتیوم نیز درست مثل اکسید آهن (زنگ زدگی) نوعی فرسودگی به حساب می آید و نقش مهمی در افزایش مقاومت داخلی باتری لیپو دارد .
همانطور که گفتیم مقاومت داخلی موانعی است که هنگام استفاده از باتری لیپو در مسیر جریان خروجی از آن قرار می گیرد . همچنین گفتیم که هر چقدر مقاومت داخلی بیشتر باشد ، باتری لیپو در طول استفاده حرارت بیشتری تولید خواهد کرد .

حرارت تولید شده در هر بار استفاده از باتری باعث می شود اکسیژن اضافه موجود در آن بیشتر و بیشتر شود ، تا جایی که به دلیل افزایش بیش از حد تعداد اتم های اکسیژن قسمت یا قسمت هایی از بدنه باتری دچار تورم می شود .
در صورت مشاهده چنین وضعیتی می توان گفت عمر باتری به پایان رسیده است و بهتر است آن را کنار بگذارید . اما اگر همجنان از باتری لیپو استفاده کنید ، هر بار حرارت بیشتری تولید خواهد شد و دیر یا زود فرایندی به نام فرار حرارتی (Thermal Runaway) رخ خواهد داد . لازم به ذکر است که این فرایند جرقه اولیه انفجار و آتش سوزی باتری لیتیوم پلیمری محسوب می شود .

فرار حرارتی نوعی واکنش کاملا خود مختار است که داخل باتری جریان دارد و افزایش حرارت به آن سرعت می بخشد . نتیجه این واکنش نیز آزاد سازی انرژی است که در ادامه حرارت را افزایش می دهد .
اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم ، زمانی که این واکنش رخ می دهد ، گرما تولید می شود . در ادامه گرمای تولید شده باعث تولید اکسید لیتیوم (واکنش بین اکسیژن تولید شده در اثر افزایش حرارت و فلز لیتیوم) و در نتیجه افزایش مقاومت داخلی باتری می شود .
افزایش مقاومت داخلی نیز گرمای بیشتری تولید می کند . این فرایند زنجیره ای آنقدر ادامه پیدا می کند تا زمانی که بدنه باتری تحت فشار باز می شود . در این مقطع واکنشی بین ترکیب حرارت ، اکسیژن و رطوبت موجود در هوا با فلز لیتیوم رخ می دهد که نتیجه نهایی آن تولید آتش فوق العاده پر حرارت و خطرناک است .

کل فرایند تشکیل اکسید لیتیوم معمولا بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ چرخه شارژ و تخلیه شارژ طول می کشد و پس از آن توده های متورم روی بدنه باتری LiPo ظاهر می شوند . بنابراین می توان گفت طول عمر طبیعی یک باتری لیپو همین ۳۰۰ تا ۴۰۰ چرخه است .
اما فراموش نکنید که اگر هنگام استفاده از دستگاه های آر سی به گرم شدن بیش از حد باتری توجه نداشته باشید ، آن را با ولتاژ کمتر از ۳٫۰V به ازای هر سلول شارژ نمایید ، اجازه دهید آسیب های فیزیکی به بدنه آن وارد شود ، یا اجازه دهید آب به داخل بدنه نفوذ کند (داخل روکش فلزی)، طبیعا عمر باتری لیتیوم پلیمری کاهش پیدا خواهد کرد و فرایند تولید اکسید لیتیوم شدیدتر خواهد شد .

با توجه به همین موضوع ، بسیاری از تولیدکنندگان دستگاه های آر سی قابلیتی به نام Loe Voltage Cutoff (LVC) را برای کنترل کننده های سرعت در نظر می گیرند . LVC عملا ولتاژ باتری را اندازه گیری می کند و با تقسیم کردن آن بر تعداد سلول های موجود در باتری میانگین ولتاژ هر سلول را به دست می آورد . به عنوان مثال ولتاژ یک باتری ۲S LiPo در مجموع ۸٫۴V و به ازای هر سلول ۴٫۲V اندازه گیری می شود .

متاسفانه کنترل کننده سرعت تعادل شارژ سلول ها را در نظر نمی گیرد و با فرض یکسان بودن آن ها میانگین شارژ را تحمین می زند . اما گاهی اوقات ممکن است سلول ها یکسان نباشند و در نتیجه ولتاژ دقیق آن ها به کمک LVC مشخص نشود .
این موضوع بسیار مهم است ، چرا که تخلیه شارژ یک سلول با ولتاژ کمتر از ۳٫۰V معمولا باعث فرسودگی آن می شود و توانایی آن در جذب و ذخیره سازی انرژی را تحت تاثیر قرار می دهد . در اینجا اهمیت عمل متعادل سازی که قبلا به آن اشاره کردیم کاملا درک می شود، عاملی که می تواند به اندازه گیری ولتاژ دقیق هر سلول کمک کند .

اگر بخواهیم با دقت بیشتری به بررسی نقش تعادل شارژ سلول های باتری بپردازیم ، ابتدا باید بگوییم که قابلیت LVC با متوقف کردن موتور (یا در برخی موارد از طریق ارسال پالس به موتور) به شما هشدار می دهد که شارژ باتری تقریبا خالی شده است .
همانطور که گفتیم ، این قابلیت ولتاژ کلی باتری را به عنوان مرجع خود قرار می دهد با تقسیم کردن آن بین تمام سلول ها به میانگین ولتاژ هر سلول دست پیدا می کند . در بسیاری از موارد زمانی که این میانگین ولتاژ به  ۳٫۲V می رسد، LVC تخلیه انرژی از باتری را متوقف می کند .
بنابراین برای یک باتری لیپو دو سلولی زمانی که ولتاژ کلی به ۶٫۴V ولت می رسد ، LVC وارد عمل می شود . اما اگر سلول های این باتری متعادل نباشند ، ممکن است ولتاژ کلی بالاتر از حد آستانه آن (۶٫۴V) باشد ، اما یکی از دو سلول انرژی خود را با ولتاژ کمتر از ۳٫۲V تخلیه کند .
به عنوان مثال اگر ولتاژ سلول اول ۳٫۹V و ولتاژ سلول دون ۲٫۸V باشد ، مجموع آن ها (ولتاژ کلی باتری( است ۶٫۷V می شود که بالاتر از حد آستانه است و توجه LVC را به خود جلب نمی کند . در چنین شرایطی دستگاه به عملیات خود ادامه می دهد و باتری نیز با سرعت بیشتری فرسوده می شود. به همین دلیل است که متعادل سازی شارژ سلول های یک باتری لیپو فوق العاده با اهمیت شمرده می شود .

بنابراین توصیه می شود هنگام استفاده از باتری LiPo حتما قابلیت قطع ولتاژ پایین یا همان LVC را فعال کنید . علاوه بر آن باید تنظیم این قابلیت دقت عمل کافی را به خرج دهید ، و تحت هیچ شرایطی هشدار های آن را نادیده نگیرید . با وجود اینکه فعال بودن LVC کمی آزار دهنده به نظر می رسد و ممکن است در اوج عملیات فعالیت های شما را به تعویق بیاندازد ، اما سلامت باتری شما را در بلند مدت تضمین می کند .

البته نباید ذکر این نکته را فراموش کنیم که بسیاری از مدل های هلیکوپتر آر سی و هواپیما کنترلی از قابلیت قطع ولتاژ پایین بی بهره هستند ، چرا که متوقف شدن موتور ها در حین پرواز ایده جالبی به شمار نمی رود .
برای چنین دستگاه هایی بهتر است تایمر های محافظه کارانه در نظر گرفته شود (بعضی از سیستم های رادیویی دارای تایمر داخلی هستند) . این تایمر متناسب با مدت زمان شارژدهی باتری تنظیم شده است و قبل از تخلیه کامل باتری اجرای عملیات فرود را به شما یادآوری می کند .
بنابراین حتی بدون قابلیت LVC زمانی که شارژ باتری تمام می شود هلیکوپتر کنترلی یا هواپیمای آر سی شما در حال پرواز نخواهد بود .

استفاده از باتری LiPo

روش نگهداری از باتری لیتیومی

در گذشته کاربران دستگاه های آر سی ماشین کنترلی یا هواپیمای کنترلی خود را تا زمانی که باتری کاملا تخلیه شود مورد استفاده قرار می دادند ، سپس باتری را خارج نموده و در همان وضعیت رها می کردند تا دفعه بعد که به آن نیاز پیدا کنند .
اما شما نباید باتری ها را در وضعیت بدون شارژ و کاملا خالی به حال خود رها کنید . از سوی دیگر نگهداری و ذخیره سازی با شارژ کامل نیز کار درستی نیست . برای اینکه باتری شما عمر طولانی تری داشته باشد و حداکثر بهره وری را ارائه دهد ، باید آن را در دمای اتاق با ولتاژ ۳٫۸V نگهداری کنید .
خوشبختانه بسیاری از شارژ های کامپیوتری امروزی دارای تنظیمات ذخیره سازی باتری لیپو هستند . این قابلیت پس از بررسی شارژ باتری در صورت نیاز آن ها را شارژ می کند تا به ولتاژ مناسب (۳٫۸V) برسند . همچنبن اگر شارژ باتری بیشتر از مقدار استاندارد برای ذخیره سازی باشد ، این قابلیت از طربق تخلیه شارژ ولتاژ مد نظر را فراهم می کند .

به طور کلی توصیه می شود پس از هر بار استفاده باتری لیپو را برای ذخیره سازی طولانی مدت آماده کنید . به این ترتیب فارغ از اینکه استفاده بعدی از باتری چه زمانی خواهد بود ، هیچ گونه نگرانی بابت سلامتی آن نخواهید داشت .
متاسفانه بسیاری از کاربران با اتکا به برنامه ریزی خود تصمیم می گیرند باتری را با شارژ کامل و آماده برای استفاده نگه دارند ، اما گاهی اوقات همه چیز طبق نقشه پیش نمی رود و ممکن است استفاده از ماشین کنترلی ، کوادکوپتر یا هر دستگاه آر سی دیگری به تعویق بیفتد .
به این ترتیب باتری برای مدت زمان طولانی با شارژ کامل به حال خود رها می شود . جالب است بدانید باتری های لیتیوم پلیمری در صورتی که بیشتر از یک هفته با شارژ کامل نگهداری شوند ، به احتمال زیاد دچار آسیب های جدی می شوند . بنابراین بهتر است بلافاصله پس از هر بار استفاده باتری لیپو را به حالت ذخیره سازی با ولتاژ مناسب ببرید و سعی کنید این عمل به یک عادت برای شما تبدیل شود .

نکته مهم دیگری که در هنگام ذخیره سازی و نگهداری باتری لیپو باید به ان توجه داشته باشید ، استفاده از محفظه های مقاوم در برابر آتش سوزی است . خوشبختانه امروزه کیف های مخصوصی برای نگهداری باتری های لیتیوم پلیمری طراحی شده اند که علاوه بر مقاومت در برابر آتش ، حمل و نقل آن ها را به فرایندی آسان تبدیل می کنند . علاوه بر آن هر محفظه دیگری که بتواند از پخش شدن آتش احتمالی جلوگیری کند ، گزینه مناسبی برای باتری لیپو محسوب می شود .

بسیاری از مشکلاتی که برای باتری های لیپو رخ می دهد به دلیل استفاده از روش های نادرست در نگهداری از آن هاست . زمانی که یک باتری لیتیوم پلیمری بدون ولتاژ استاندارد و برای مدت زمان طولانی کنار گذاشته می شود ، به صورت خودکار شارژ خود را تخلیه می کند .
اگر تخلیه شارژ باعث شود ولتاژ باتری لیپو کمتر از ۳٫۰V شود ، بسیاری از شارژ های مخصوص LiPo دیگر قادر به شارژ کردن آن نخواهند بود. با وجود اینکه چنین باتری هایی به ندرت قابل احیا و بازسازی هستند ، اما در بسیاری از موارد باید آن ها را کنار گذاشت . بنابراین بار دیگر توصیه می کنیم در مراقبت و نگهداری از باتری لیپو نهایت دقت را به خرج داده و هیچ نکته ای را از قلم نیندازید . در غیر این صورت باید زودتر از آنچه که تصور می کردید برای خرید باتری جدید هزینه کنید .

LiPo battery

از بین بردن باتری لیپو قدیمی

قبل از اینکه باتری لیتیوم پلیمری خود را دور بیندازید ، مطمئن شوید که مدت زمان گارانتی آن به پایان رسیده باشد . بعضی از برند ها گارانتی تعویض یک ساله به همراه باتری های لیپو خود ارائه می دهند .
بنابراین در صورتی که مهلت این نوع ضمانت به پایان نرسیده باشد ، شما می توانید از آن استفاده کنید و بدون پرداخت هزینه باتری جدیدی دریافت کنید . البته عواملی نیز وجود دارد که باعث می شود گارانتی ارزش خود را از دست بدهد و تولید کننده هیچ تعهدی در قبال شما نداشته باشد . این عوامل کاملا به نحوه استفاده شما از باتری بستگی دارد و در صورتی که به نکات ذکر شده در مقاله معرفی باتری لیتیوم پلیمری توجه کرده باشید ، لازم نیست نگران آن ها باشید .

اما اگر گارانتی به پایان رسیده است و شما قصد دارید از شر باتری لیتیوم پلیمری و خطرات آن (به خصوص آتش سوزی) خلاص شوید، باید اقدامات زیر را مرحله به مرحله اجرا کنید .

  1. ضمن رعایت نکات ایمنی تا جایی که می توانید شارژ باتری را تخلیه کنید . خوشبختانه راه های متعددی برای این کار وجود دارد . همانطور که قبلا گفتیم ، بسیاری از شارژ های کامپیوتری مخصوص باتری لیپو دارای قابلیت تخلیه شارژ هستند .
    اما اگر شما چنین شارژ هایی را در اختیار ندارید ، می توانید با روشن گذاشتن دستگاه آر سی اجازه دهید شارژ باتری تخلیه شود . لازم به ذکر است که در این روش خطرات احتمالی همچون آتش سوزی وجود دارد و ممکن است حتی دستگاه آسیب ببینید .
    بنابراین توصیه می کنیم حتما وسایل و تجهیزات ایمنی به همراه داشته باشید . راه حل سوم هم ساختن یک دستگاه تخلیه شارژ با استفاده از یک لامپ و مقداری سیم است .
    اگر با سیم کشی آشنا باشید ، به راحتی می توانید باتری را به لامپ وصل کنید و اجازه دهید تا شارژ آن کاملا تخلیه شود . در این روش هم باید از تجهیزات ایمنی برخوردار باشید و باتری را داخل محفظه ضد آتش قرار دهید .
  2. در گام دوم باید باتری لیتیوم پلیمری را داخل محلول آب و نمک قرار دهید . به این منظور ابتدا نمک را داخل مقداری آب گرم (نه آب جوش) بریزید و هم بزنید تا جایی که نمک دیگر در آب حل نشود . پس از آن سیم های باتری را داخل آب نمک قرار دهید تا ویژگی رسانایی این محلول باعث تخلیه کامل شارژ باتری لیپو شود . در حالت عادی توصیه می شود باتری را به مدت ۲۴ ساعت در همین وضعیت رها کنید .
  3. در این مرحله باید ولتاژ باتری LiPo را بررسی کنید . اگر ولتاژ باتری ۰V باشد ، می توان گفت کار خود را به نحو احسنت انجام داده اید و باید مراحل بعدی را دنبال کنید . اما اگر ولتاژ بیشتر از این مقدار بود ، هنوز شارژ در باتری باقی مانده است و باید فرصت بیشتری را در اختیار محلول آب و نمک قرار دهید . بهتر است دوباره ۲۴ ساعت صبر کنید و در صورت نیاز این مرحله را بار ها تکرار کنید تا ولتاژ باتری کاملا صفر شود .
  4. در مرحله آخر می توانید باتری را با خیال آسوده داخل سطل زباله بیندازید . جالب است بدانید باتری های LiPo برخلاف نمونه های NiMH و NiCd هیچ خطری برای محیط زیست ندارند . این یعنی شما می توانید آن ها را به همراه سایر زباله ها در اختیار شهرداری قرار دهید .

اگر انجام هر کدام از مراحل فوق برای شما مقدور نیست ، حتما باتری را به مراکز فروش ماشین کنترلی انتقال دهید تا فرایند از بین بردن باتری لیتیوم پلیمری را برای شما انجام دهند .

در پایان امیدواریم مقاله معرفی باتری لیتیوم پلیمری مورد توجه شما عزیزان واقع شده باشد . اگر احساس می کنید مطالب ذکر شده پاسخگوی تمام ابهامات شما در مورد باتری های LiPo نبوده است ، حتما در بخش نظرات به طرح سوال و ایده بپردازید . همچنین می توانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و انگیزه مضاعف برای ارائه مطالب جدیدتر را در ما به وجود آورید .

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *