آموزش مقدماتی پرواز با کوادکوپتر 1

آموزش مقدماتی پرواز با کوادکوپتر ۱

آموزش مقدماتی پرواز با کوادکوپتر – بخش اول

پیشرفت های صورت پذیرفته در زمینه کواد کوپتر ها و تکنولوژی مربوط به آن ها باعث شده است تا دسترسی آسان به این وسایل با هزینه ای اندک فراهم شود. بنابراین در عصر حاضر هر شخصی می تواند یکی از این کوادکوپتر ها را تهیه کند و وارد دنیای جذاب و سرگرم کننده هواپیما های کنترلی شود.
از سوی دیگر یادگیری پرواز با این گونه سیستم ها نیز کار چندان دشواری نیست و با کمی صبر و حوصله می توان به خلبانی قابل تبدیل شد. اما با این حال، فراز و نشیب هایی نیز در مسیر وجود خواهد داشت.
در طول یادگیری پرواز با کوادکوپتر ها ممکن است یادگیری برخی از مفاهیم شما را به چالش بکشد، و یا به دفعات حوادثی همچون تصادف و سقوط را تجربه کنید. ما در  مقاله آموزش مقدماتی پرواز با کوادکوپتر ۱ قصد داریم آموزش هایی مقدماتی در زمینه “نحوه پرواز با کوادکوپتر” را در اختیار شما قرار دهیم تا کم و بیش خود را برای پرواز هایی موفق و اصولی آماده نمایید.

چرا باید به آموزش پرواز با کوادکوپتر توجه کنیم؟

بسیاری از کاربران در هنگام خرید کوادکوپتر دوربین دار یا هر مولتی روتور دیگری بر این باورند که از همان ابتدا می توانند به راحتی پرواز هایی روان را به نمایش بگذارند. اما واقعیت این است که در اولین پرواز ها همیشه حوادثی رخ خواهد داد و کوادکوپتر معمولا پس از برخورد با موانع گوناگون دچار آسیب های جدی خواهد شد.
اگر به منابعی همچون یوتیوب مراجعه کنید و عبارت “quadcopter crash” را جستجو نمایید، نتایج بی شماری حاصل خواهند شد که هر یک از آن ها صحت این موضوع را به شما نشان می دهد. بنابراین بسیار مهم است که شما به عنوان یک خلبان مسئولیت پذیر از مهارت های کافی برخوردار باشید، و تا جایی که امکان دارد ایمنی را اولویت اصلی خود قرار دهید.

کوادکوپتر های مدرن امروزی از کامپیوتر های مخصوص پرواز هوشمند بهره می برند و به تکنولوژی های پیشرفته ای همچون سیستم GPS، حالت های پرواز خودکار، و حالت هدلس مود مجهز شده اند. هر کدام از این قابلیت ها نقش مهمی را در پهباد بر عهده دارند و تلاش می کنند تا فرایند کنترل و پرواز به آسان ترین شکل ممکن صورت پذیرد. اما به هیچ وجه نباید این سیستم ها را جایگزین مهارت های پروازی خود نمایید و از تمرین کردن و کسب تجربه غافل شوید.

از سوی دیگر استفاده از حالت های کنترلی خودکار در طول پرواز باعث می شود تصور نادرستی از سطح ایمنی در ذهن شما شکل گیرد و این حس به شما القا شود که همه چیز تحت کنترل است.
اما درست در همان لحظه ای که نقص فنی رخ می دهد و سیستم GPS یا هر سنسور دیگری متوقف می شود، شما بلافاصله متوجه می شوید که در وضعیت بحرانی قرار گرفته اید و باید با اتکا به مهارت های پروازی خود کوادکوپتر را فرود آورید.

یادگیری کامل مهارت های پروازی فرایندی است که به تمرین و حوصله نیاز دارد. بنابراین قبل از این که با عجله به نزدیک ترین فروشگاه پهباد مراجعه کنید و گران قیمت ترین کوادکوپتر دارای بهترین امکانات و دوربین HD را تهیه نمایید، توصیه می کنیم کمی در مورد خطرات احتمالی و امکان سقوط کوادکوپتر ها تحقیق کنید و زمان کافی را به افزایش مهارت های خود اختصاص دهید.
معمولا توصیه بسیاری از خلبانان ماهر به کاربران کم تجربه تر این است که در گام اول کوادکوپتر های کوچک و ارزان را تهیه کنند و با استفاده از آن ها مهارت های پروازی خود را بهبود ببخشند.
به این ترتیب زمانی که شما در کنترل و هدایت این پهباد های کوچک به تجربه کافی دست پیدا کردید، می توانید روی کوادکوپتر های بزرگ تر دست بگذارید و با اعتماد به نفس بالا از توانایی های خود بهره ببرید.

همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که در طول یادگیری پرواز با کوادکوپتر تصادف خواهید کرد، کوادکوپتر با دیوار و سایر موانع برخورد خواهد کرد، و شما به دفعات شاهد سقوط آن خواهید بود. در روز های اول ممکن است کمی دلسرد شوید، اما مطمئن باشید با گذشت زمان و یادگیری نکات لازم به نقطه ای می رسید که ساعت ها از این وسیله سرگرم کننده لذت ببرید.

آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات کوادکوپتر

فرستنده:
فرستنده که با نام های کنترلر و دستگاه کنترل از راه دور ( رادیو کنترل ) نیز شناخته می شود، دستگاه نسبتا کوچکی است که به منظور کنترل و هدایت کوادکوپتر مورد استفاده قرار می گیرد.
دستگاه های کنترل از راه دور مخصوص کوادکوپتر های ساده فقط می توانند دستورات کنترلی را به پهباد ارسال کنند، اما در مدل های پیشرفته تر قابلیت دریافت اطلاعات ارسالی از سوی کوادکوپتر نیز تعریف شده است و شما می توانید از امکاناتی همچون پخش زنده تصاویر بهره ببرید.

پروانه ها یا ملخ ها:
ملخ ها در واقع همان چهار عدد پروانه ای هستند که روی موتور های کوادکوپتر نصب شده اند و با فعال شدن موتور ها، نیروی مورد نیاز جهت شروع پرواز را تامین می کنند.
در ادامه نیز ایجاد تغییرات در سرعت چرخش هر یک از این پروانه ها نیروی لازم جهت کنترل کوادکوپتر و اجرای مانور های مورد نظر را فراهم می کند. لازم به ذکر است که در یک کوادکوپتر هر چهار پروانه به یک شکل طراحی نشده اند و در قالب جفت های A و B از یکدیگر تشخیص داده می شوند.
اهمیت این نکته در هنگام جداسازی و نصب مجدد ملخ ها برجسته می شود و در عملکرد کوادکوپتر بسیار تاثیر گذار است.

قبل از بررسی مفاهیم مربوط به بخش کنترل کوادکوپتر لازم است به این نکته اشاره کنیم که معیار ما دستگاه های کنترل از راه دور رایج است. به عبارت دیگر، فرض می کنیم فرمان سمت چپ کنترلر به حرکت های yaw و throttle اختصاص داده شده است، و فرمان سمت راست نیز به منظور اجرای حرکت های roll و pitch مورد استفاده قرار می گیرد.
البته در بسیاری از مدل ها امکان برنامه نویسی و پیکربندی مجدد سیستم کنترل کننده پرواز (Flight Controller) تعریف شده است و کاربران می توانند با توجه به نیاز های خود عملکرد فرمان های کنترلی را تغییر دهند. در ادامه ما حالت پیش فرض فرمان ها و حرکت های اجرا شده توسط آن ها را بررسی خواهیم کرد.

Roll:
این حرکت کوادکوپتر را با حفظ جهت به سمت چپ یا راست انتقال می دهد. برای اجرای حرکت roll کافیست فرمان سمت راست را به طرفین حرکت دهید تا کوادکوپتر با حفظ جهت روی خط مستقیم به سمت چپ و راست حرکت کند.

Pitch:
حرکت pitch در واقع همان حرکت به سمت جلو و عقب است که کاربرد فراوانی نیز دارد. برای اجرای این حرکت باز هم باید از فرمان سمت راست کمک بگیرید و با فشردن آن در جهت های بالا و پایین، کوادکوپتر را به سمت جلو و عقب حرکت دهید.

Yaw:
این حرکت به دنبال تغییر جهت کوادکوپتر حاصل می شود و اجرای صحیح آن در کوادکوپتر های دوربین دار از اهمیت بالایی برخوردار است. در هنگام اجرای حرکت yaw کوادکوپتر جابجا نمی شود و فقط در نقطه فعلی می چرخد. اجرای این حرکت به کمک فرمان سمت چپ کنترلر صورت می پذیرد.

Throttle:
با استفاده از این حرکت شما می توانید کوادکوپتر را بالا و پایین ببرید و ارتفاع تغییر دهید. برای اجرای این حرکت کافیست فرمان سمت چپ را در جهت بالا یا پایین به حرکت در آورید.

چک لیست قبل از شروع پرواز:

  • مطمئن شوید باتری های فرستنده (دستگاه کنترل از راه دور) از شارژ کافی برخوردار باشند.
  • مطمئن شوید باتری های کوادکوپتر کاملا شارژ شده باشند.
  • حتما دستگاه کنترل از راه دور قبل از کوادکوپتر روشن کنید.
  • از سالم بودن و نصب صحیح ملخ ها اطمینان حاصل کنید.
  • از رعایت نکات ایمنی در تمام قسمت های کوادکوپتر اطمینان حاصل کنید.
  • با استفاده از دفترچه راهنمای همراه پهباد، تمام سنسور ها و سیستم ها را کالیبره کنید (به خصوص در مواقعی که قصد دارید پهباد را در محیط های جدید به پرواز در آورید)
  • از مناسب بودن محیط و وجود فضای کافی برای شروع پرواز اطمینان حاصل کنید.
  • هنگام شروع پرواز و همچنین در طول پرواز همیشه زاویه دید خود را نسبت به کوادکوپتر حفظ کنید.
  • قبل از شروع حرکت اجازه دهید کوادکوپتر برای چند لحظه در حالت پرواز شناور ثابت بماند تا با استفاده از این فرصت، وضعیت کوادکوپتر و فرمان های کنترلی را بررسی نمایید.

علاوه بر موارد ذکر شده، توصیه می شود حتما دفترچه راهنمای همراه کوادکوپتر را نیز مطالعه نمایید و تمام دستورالعمل های ذکر شده را اجرا کنید. گاهی اوقات ممکن است این حس به شما القا شود که کالیبره کرده سنسور های کوادکوپتر ضروری نیست،
در حالی که این باور کاملا نادرست است. اگر قصد دارید از کوادکوپتر دوربین دار خود به خوبی مراقبت کنید و پرواز های بدون نقص را پشت سر بگذارید، علاوه بر یادگیری آموزش پرواز با کوادکوپتر باید زمان کافی را به آماده سازی و اجرای تنظیمات مورد نیاز پهباد اختصاص دهید.

در  قسمت دوم این مقاله نیز با ما همراه باشید تا شرایط محیطی گوناگون و امکانات پروازی مناسب هر کدام را بررسی کنیم و آموزش پرواز با کوادکوپتر را در قالب چند مرحله با شما در میان بگذاریم.

شما کاربران گرامی می توانید سوالات پیرامون دستگاه های پروازی را از کارشناسان فنی نمایندگی کوادکوپتر سایما در ایران بپرسید !

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *